Väčšina z nás ho má v peňaženke už pomerne dlho, no spomenieme si naň, až keď si ho od nás vypýta napr. pani na pošte. Elektronický občiansky preukaz, tzv. eID však nie je žiadna novinka, aj keď ho na Slovensku využívame pomerne málo. Pritom je jeho používanie jednoduché a v kombinácii s kvalifikovaným elektronickým podpisom umožňuje online vybaviť viaceré úradné aj súkromné záležitostí. Poďme sa spolu pozrieť čo konkrétne môžete vyriešiť s eID z pohodlia domova a ako na to?
Už ste navštívili slovensko.sk?
Základnou vstupnou bránou k elektronickým službám štátu je portál slovensko.sk ako ústredný portál verejnej správy, kde priamo na domovskej stránke nájdete konkrétne služby, ktoré je možné vybaviť elektronicky. Okrem toho tu nájdete aj podrobné návody, aplikácie a súbory na stiahnutie, ktoré by ste mohli potrebovať. Užitočné sú tiež prehľadne spísané najčastejšie otázky a odpovede spojené s jednotlivými službami.
eID vám uľahčí rôzne životné situácie
Pri prezeraní konkrétnych služieb dostupných na vybavenie elektronicky sa na ústrednom portáli ľahko zorientuje podľa vašej aktuálnej životnej situácie:
Staviate dom, kúpili ste byt alebo sa sťahujete? Potom určite oceníte možnosť vybaviť kataster online, napr. viete podať návrhu na záznam do katastra nehnuteľností alebo požiadať o výpis z listu vlastníctva na právne účely. Taktiež elektronicky vybavíte daň z nehnuteľnosti aj sa prihlásite na trvalý či prechodný pobyt. So zmenou trvalého pobytu môžete potom rovno požiadať aj o vydanie nového občianskeho preukazu s čipom.
Viaceré vybavovačky vás čakajú, pokiaľ sa vám narodilo dieťa resp. ste rodič. Z elektronických služieb v tomto prípade budete potrebovať žiadosť o príspevok pri narodení dieťaťa, o prídavok na dieťa ale aj rodičovský príspevok (tzv. rodičák) alebo dohodu o mene a priezvisku dieťaťa.
Pomerne široká je ponuka služieb týkajúcich sa dopravy. Online vybavíte všetko od prvého prihlásenie vozidla do evidencie cez prevod držby vozidla na inú osobu až po povolenie na vjazd do historickej časti mesta či napr. aj licenciu na prevádzkovanie taxislužby.
Samozrejmosťou je elektronické vybavenie takmer všetkých druhov daní a poplatkov, či už dane z príjmu, dane za psa, za ubytovanie, ale aj napr. za využitie verejného priestranstva. Okrem toho môžete online požiadať aj o rôzne dotácie alebo vybaviť záležitosti spojené s dražbami a exekúciami.
Z agendy okolo životného prostredia ešte spomenieme napr. možnosť elektronicky požiadať o povolenie výrubu drevín, registrovať psa či požiadať o rybársky lístok.
Ponuka elektronických služieb štátu je naozaj pestrá, elektronický občiansky preukaz tak využijete v rôznych situáciách, ktoré vám život prinesie. Vybavenie a aktivácia eID na kvalifikovaný elektronický podpis určite stoja za to.
Elektronicky vybavíte aj súkromné záležitosti
Okrem rozsiahlej agendy súvisiacej s výkonom verejnej moci však elektronický občiansky preukaz s aktivovaným KEP využijete aj v súkromnom sektore. Elektronické podania a elektronické podpisovanie dokumentov totiž využívajú stále viac a viac aj súkromné spoločnosti ako sú napr. banky, poisťovne, dodávatelia vody, plynu a elektriny, ale aj telekomunikační operátori a podobne.
Ak teda máte aktivovaný eID s podpisovým certifikátom, môžete s úradmi či súkromnými spoločnosťami komunikovať elektronicky a kvalifikovane podpisovať všetky elektronické dokumenty takpovediac z prostredia svojej obývačky.