Ako si vybaviť a nastaviť elektronický občiansky preukaz v niekoľkých krokoch?

Elektronická komunikácia so štátom a úradmi je na Slovensku zavedená už niekoľko rokov, samozrejmosťou sú aj elektronické občianske preukazy. Tie máme od roku 2013 postupne  v peňaženkách všetci, no aj napriek tomu digitálne služby štátu využíva len 60 percent užívateľov. Či už meníte trvalý pobyt, žiadate o rodičovský príspevok alebo chcete nahlásiť stratu dokladov, s eID to vybavíte pohodlne online. Nastavte si ho s nami pohodlne v niekoľkých krokoch.

Osobnej návšteve pracoviska dokladov sa nevyhnete

Keďže u nás digitalizácia verejnej správy už nie je novinka, pravdepodobne už občiansky preukaz s čipom vlastníte. Ten však sám osebe nestačí, je potrebné ho na tento účel aktivovať. Viete to urobiť priamo pri vybavovaní nového občianskeho alebo dodatočne na ktoromkoľvek pracovisku oddelenia dokladov okresných riaditeľstiev Policajného zboru.

Čo to znamená:

  1. Pracovníci vám na váš eID vydajú aktuálne certifikáty pre kvalifikovaný elektronický podpis.
    Ak ste si vybavovali elektronický občiansky preukaz už dávnejšie (pred 21. júnom 2021) a doteraz ste ho nevyužívali, budete si musieť certifikáty taktiež nahrať znovu, keďže tie sú platné len do konca roku 2022. Dobrá správa však je, že ak už máte s eID skúsenosti, tento krok pomocou návodu na stránke ministerstva vnútra zvládnete urobiť online.
  2. Zriadite si 6-miestny bezpečnostný osobný kód BOK a tiež  6-miestny ZEP PIN a 8-miestny ZEP PUK, ktoré využijete ako kódy pri vytváraní zaručeného elektronického podpisu. Je vhodné si všetky tri kódy premyslieť už vopred doma, skrátite si tak čas strávený pri vybavovaní na pracovisku.

Budete potrebovať hardvér aj softvér

Ak už máte vybavený elektronický občiansky preukaz, nahraté certifikáty a viete svoje tri bezpečnostné kódy, môžete sa prihlásiť do systému. Na to budete potrebovať:

  1. čítačku čipových kariet - tá slúži na načítanie vášho občianskeho preukazu pri prihlasovaní sa do aplikácie eID (základnú čítačku - Gemalto CT 30 viete získať priamo pri vybavovaní eID, odporúčame však investovať do modelov s vyšším zabezpečením) 
  2. nainštalovať si softvér - predovšetkým si potrebujete stiahnuť a nainštalovať aplikáciu eID, ktorá vám umožní prístup k elektronickým službám a vytváranie elektronického podpisu dokumentov. Tiež je potrebná inštalácia ovládačov k čítačke kariet a balík aplikácií pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP). Aktuálne softvérové balíčky si stihnete priamo zo stránky slovensko.sk.

Ak ste úspešne absolvovali inštaláciu aj všetky ostatné uvedené kroky, môžete začať váš elektronický občiansky preukaz využívať pri online komunikácii s úradmi. Služby, ktoré sa dajú vybaviť pomocou eID si môžete overiť na stránkach slovensko.sk alebo pozrieť na https://www.slovensko.sk/sk/clanok/_vybrane-e-sluzby.